spot_img

SEO konzultant: Profesionál, který se postará o váš web

SEO konzultant využívá různé profesionální nástroje a zkušenosti, díky...

Test WeVPN vs SlickVPN: Jakou VPN zvolit?

Která ze dvou VPN je lepší: WeVPN, nebo si...

Výhody holdingu pro společnost

Holding má pro společnost mnoho výhod. Je to moderní...

Co přináší zaměstnávání cizinců českým firmám

Uchazeče o pracovní pozice dělíme do tří skupin: 1) Cizinci...

Ombré styl nejen na vlasech

Ombré styl, který spočívá v jemném přechodu barev je...

Víte jak reklamovat žárovky

I žárovka je zboží, na které se vztahuje řádná záruční lhůta. I když se vás někteří obchodníci budou snažit odbýt tím, že jde o spotřební materiál, měli byste vědět, že pravdu nemají. Občanský zákoník, ani zákon o ochraně spotřebitele žádný „spotřební materiál“ neznají. Právo na reklamaci máte.

Čtěte pozorně, možná udělali chybu
Na obalu všech svítidel musí být kromě jejich parametrů označeny i doplňkové informace. Zatímco při výběru vhodnosti vás bude zajímat označení patice, příkon, světelný tok, barevný odstín a provozní napětí, při hodnocení investice budete hledat energetický štítek, cenu, životnost a údaj o záruce.

Právě životnost je klíčovým prvkem. Pokud výrobce počet provozních hodin neudává a prodejce vás při koupi o žádných omezeních neinformuje, platí pravidlo, že se předpokládá plná 24 měsíční záruční doba. A to bez ohledu na to, zda budete žárovku používat denně jednu minutu nebo nepřetržitě.

Respektujte omezení
Pokud je počet provozních hodin na obalu vyznačen, jste kryti záruční lhůtou pouze do té doby, dokud daný počet hodin nevyčerpáte. Znamená to, že byste si měli odložit nejen pokladní blok o datu koupě žárovky či zářivky, ale zaznačit si také datum jejího spuštění do provozu. Pokud vyčíslíte podle svých návyků denní objem používání, budete vědět na čem jste. Při reklamaci budou tyto údaje důležité.

Pozor na dodržování návodů
Úsporné zářivky nejsou citlivé pouze na počet provozních hodin, ale také na způsob použití a vlastnosti prostředí. Životnost zkracuje vysoká frekvence zapínání a vypínání, vysoká teplota kvůli nevhodnému stínítku či vlhkost překračující hranice stanovené výrobcem. Všechna pravidla však musí být na obalu nebo v příbalovém letáku.

Ať už se jakkoli rozhodnete pro reklamaci, vždy uvádějte v protokolu skutečnost, že jste výrobek používali v souladu s návodem výrobce. Jen tak vyloučíte svou chybu.

Do půl roku výměna, po půl roce je to horší
Pokud žárovka selže do půl roku od její koupě, reklamace se řeší typicky systémem výměny kus-za-kus. Pro prodejce by bylo příliš nákladné dokazovat, že chyba je ve vás a ne v produktu. Po této lhůtě se vše obrací – případné posudky a dokazování by byly na vás. A to se nevyplácí.

Zkušenosti ukazují, že při výběru prodejny je vhodné taktizovat. Pokud jste se rozhodli pro nejlevnější svítidla, hledejte je v řetězcích, které většinou reklamace řeší výměnou. Chcete-li investovat do úsporného osvětlení více, nekupujte v elektrě, ale ve specializované prodejně se svítidly. Reklamace bude vyřízena profesionálněji a vstřícněji. Není tajemstvím, že problém při reklamování je nejednou v obsluhujícím personálu.

Pokud nepochodíte, kontaktujte výrobce
Pokud je reklamace vyřízena negativně a vy si přece jen myslíte, že je chyba na straně výrobce, nezoufejte. V případě dobře etablované značky na trhu můžete oslovit právě jeho. Při sondování možností jsme se setkali s pozitivním ohlasem v Osramu i Philipsu. Pokud je problém domluvit se s personálem v prodejně, je třeba poprosit výrobce. V případě levné „číny“ však nedoufejte, že se s dovozcem dohodnete. Je to zbytečná ztráta času.

Co znamenají provozní hodiny?
Statistické výpočty počítají s 1000 provozními hodinami svítidla ročně. Pokud výrobce píše o 8 letech nebo 8000 hodinách, tvrdí totéž. Jedná se však pouze o matematické výpočty – skutečnost může být odlišnější. Ve váš prospěch i neprospěch. Znamená údaj o hodinách životnosti ještě něco víc? Ano, prozrazuje, že v rukou držíte svítilnu, o které si výrobce myslí, že vám skutečně zajistí úsporu energie z pohledu celé životnosti. Proto bývají i reklamace vstřícnější.

Naopak, pokud údaj o hodinách chybí, jedná se o konzumní svítidlo, které vám peníze neušetří. Budete však moci klidně spát, že neplýtváte elektřinou.

Nabízí někdo delší záruku?
Philips se drží politiky 24 měsíců a počet provozních hodin. Pokud si myslíte, že svítilna selhala po dvou letech předčasně, žádejte o výměnu přímo ve firmě. Osram odvozuje délku záruky od poloviny životnosti. Pokud je na krabici údaj o 10 letech, záruční doba je 5 let. Neznamená to však, že byste po 5 letech nemohli žádat firmu o výměnu. Obchodník vypadává ze hry. General Electric nabízí také pouhé 2 roky. Bohužel zkontaktovat se s firmou je prakticky nemožné.

spot_imgspot_img